Deklaracja dostępności

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Franciszka Ratajczaka w Rydzynie zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej głównej i podstrony BIP Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Franciszka Ratajczaka w Rydzynie

Data publikacji strony internetowej: 2020-12-31.

Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2025-04-14.

Status pod względem zgodności z ustawą

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy zapewnia częściowo dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej soswrydzyna.edu.pl oraz bip.soswrydzyna.com

Dostępna witryna internetowa to taka, która pozwala na uniwersalne, wygodne i intuicyjne użytkowanie jej zasobów. Dzięki takiemu podejściu z dostępnych stron internetowych mogą
korzystać wszystkie osoby, także zagrożone cyfrowym wykluczeniem. Do tej grupy należą osoby niepełnosprawne sensorycznie, tj. słabowidzące, głuche, słabo słyszące oraz głuchoniewidome,
osoby niepełnosprawne manualnie, intelektualnie, seniorzy, obcokrajowcy, a także osoby niewykształcone oraz niezamożne.
Strona została sprawdzona pod katem zgodności z ustawa o dostępności cyfrowej.
Dotyczy treści wprowadzonych do 14 maja 2025 r.
Strona spełnia wymogi ustawy wg załączonego zestawienia.

Kryterium sukcesu WCAG 2.1 Poziom WCAG Wynik badania
02.sty
KS 1.1.1 Alternatywa dla treści A Kryterium spełnione
KS 1.2.1 Alternatywa dla multimediów A Kryterium spełnione
KS 1.2.2 Napisy dla niesłyszących A Częściowo spełnia
KS 1.2.3 Audiodeskrypcja lub alternatywa A Kryterium spełnione
KS 1.3.1 Struktura i relacje A Kryterium spełnione
KS 1.3.2 Zrozumiała kolejność A Kryterium spełnione
KS 1.3.3 Właściwości zmysłowe treści A Kryterium spełnione
KS 1.3.4 Orientacja wyświetlania treści AA Kryterium spełnione
KS 1.3.5 Określenie prawidłowej wartości AA Kryterium spełnione
KS 1.4.1 Użycie koloru A Kryterium spełnione
KS 1.4.2 Kontrola odtwarzania dźwięku A Kryterium spełnione
KS 1.4.3 Minimalny kontrast AA Kryterium spełnione
KS 1.4.4 Zmiana rozmiaru tekstu AA Kryterium spełnione
KS 1.4.5 Tekst w postaci grafiki AA Kryterium spełnione
KS 1.4.10 Zawijanie tekstu AA Kryterium spełnione
KS 1.4.11 Kontrast elementów nietekstowych AA Kryterium spełnione
KS 1.4.12 Odstępy w tekście AA Kryterium spełnione
       
       
KS 1.4.13 Treści spod kursora lub fokusa AA Kryterium spełnione
KS 2.1.1 Dostęp za pomocą klawiatury A Kryterium spełnione
KS 2.1.2 Pułapki dla klawiatury A Kryterium spełnione
KS 2.1.4 Jednoliterowe skróty klawiaturowe AA Kryterium spełnione
KS 2.2.1 Wystarczająca ilość czasu A Kryterium spełnione
KS 2.2.2 Zatrzymanie ruchu A Kryterium spełnione
KS 2.3.1 Błyski powodujące padaczkę A Niedotyczy
KS 2.4.1 Pomijanie bloków treści A Kryterium spełnione
KS 2.4.2 Tytuły stron A Kryterium spełnione
KS 2.4.3 Kolejność fokusa A Kryterium spełnione
KS 2.4.4 Cel linku w kontekście A Kryterium spełnione
KS 2.4.5 Wiele sposobów nawigacji AA Kryterium spełnione
KS 2.4.6 Nagłówki i etykiety AA Kryterium spełnione
KS 2.4.7 Widoczność fokusu AA Kryterium spełnione
KS 2.5.1 Gesty punktowe A Kryterium spełnione
KS 2.5.2 Anulowanie kliknięcia A Kryterium spełnione
KS 2.5.3 Etykieta w nazwie A Kryterium spełnione
KS 2.5.4 Aktywowanie ruchem A Kryterium spełnione
KS 3.1.1 Język treści na stronie A Kryterium spełnione
KS 3.1.2 Język fragmentów treści AA Kryterium spełnione
KS 3.2.1 Brak zmiany na fokusie A Kryterium spełnione
KS 3.2.2 Brak zmiany w trakcie wprowadzania danych A Nie wykorzystuje
  Poziom WCAG 2.1 Wynik badania
Kryterium sukcesu WCAG 2.1
KS 3.2.3 Spójna nawigacja AA Kryterium spełnione
KS 3.2.4 Spójna identyfikacja AA Kryterium spełnione
KS 3.3.1 Identyfikacja błędu A Kryterium spełnione
KS 3.3.2 Etykiety lub instrukcje A Kryterium spełnione
KS 3.3.3 Sugestie korekty błędów AA Kryterium spełnione
KS 3.3.4 Zapobieganie błędom AA Kryterium spełnione
KS 4.1.1 Parsowanie A Kryterium spełnione
KS 4.1.2 Nazwa, rola, wartość A Kryterium spełnione
KS 4.1.3 Komunikaty o stanie AA Kryterium spełnione
       
KS 4.1.4 Tekst ETR AA Częściowo spełnia
       
       
  Kryterium WCAG 2.2    
  2.4.11 Wygląd fokusa (minimalny) fokus AA Kryterium spełnione
musi wyróżniać się z tła kontrastem na poziomie 3:1, grubość linii co najmniej 1 piksel.
  2.4.12 Wygląd fokusa kontrast fokusa i A Kryterium spełnione
tła na poziomie 4.5:1, minimalna grubość linii fokusa do 2 piksele.
       
  2.4.13 Numerowane punkty odniesienia - AA Kryterium spełnione
bez względu na stopień powiększenia tekstu, na stronie numeracja stron musi się zgadzać, jeśli znajduje się do niej odniesienie na stronie.
  2.5.7 Ruch przeciągania (pozioma AA) - 0 Nie wykorzystuje
jeśli funkcjonalność strony wykorzystuje przeciąganie, to należy zapewnić alternatywę w postaci kliknięcia (tapnięcia).
  2.5.8 Wielkość celu (minimalna) (poziom A Częściowo spełnia
AA) - wszystkie elementy klikalne muszą mieć co najmniej wielkość 44 x 44 pikseli.
  3.2.6 Pomoc kontekstowa (poziom A) - AA Kryterium spełnione
opcja pomocy musi być łatwo dostępna na stronie.
  3.2.7 Widoczne kontrolki (poziom AA) - AA Kryterium spełnione
elementy strony powinny być stale widoczne i nie powinny znikać w trakcie używania strony.
  3.3.7 Dostępne uwierzytelnianie (poziom 0 Nie wykorzystuje
A) - musi istnieć alternatywny sposób uwierzytelniania, który nie wymaga testu poznawczego (captcha typu rozwiązywanie równań, wskazywanie elementów).
       
       
  3.3.8 Nadmiarowość wprowadzania 0 Nie wykorzystuje
(poziom A) - informacje wcześniej wprowadzone przez użytkownika, które muszą zostać wprowadzone ponownie w tym samym procesie i w tej samej sesji użytkownika powinny być automatycznie uzupełniane.
       
       
   

 

Przygotowanie oświadczenia w sprawie dostępności

Niniejsze oświadczenie sporządzono dnia: 2025-04-14.

Metoda przygotowania oświadczenia:

Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.

Skróty klawiaturowe:

Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt.

Osobą kontaktową jest Sylwia Marcinek, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu 65 538 84 89. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.

Informacje na temat procedury

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej, wskazanie, o którą stronę internetową chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej lub elementu strony internetowej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Strona internetowa Rzecznika Praw Obywatelskich:

https://www.rpo.gov.pl/

Dostępność architektoniczna

 

Plac Zamkowy 2, 64-130 Rydzyna

Opis dostępności wejścia do budynku i przechodzenia przez obszary kontroli

Dojazd do budynków – od strony ul. Zamkowej. Kierując się w lewo po prawej stronie znajduje się parking.

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Franciszka Ratajczaka w Rydzynie zlokalizowany jest w 2 zabytkowych oficynach zamkowych.

Oficyna Wschodnia składa się z budynków:

Budynek nr 1 - szkoła

Do budynku prowadzą dwa wejścia. Wejście główne znajduje się na parterze, bez schodów, ale z wysokim progiem. Drzwi 4 skrzydłowe z szerokością wejścia poniżej 90 cm w kolorze kontrastowym. Wejście boczne posiada 2-stopniowe schody i podjazd z poręczami po obu stronach. Drzwi dwuskrzydłowe z wejściem o szerokości poniżej 90 cm. Budynek szkoły zlokalizowany jest na trzech poziomach (parter, piętro i poddasze) połączonych ze sobą schodami. Z wejścia głównego można dostać się do toalety, niedostosowanej dla osób niepełnosprawnych. Hol wejściowy jest przestronny, jasny, bez oznakowania dotykowego na posadzce. Schody w holu głównym znajdują się po lewej stronie od wejścia głównego. Schody prowadzą na piętro i na poddasze.

Korytarze na parterze i piętrach są szerokie umożliwiające wyminięcie się 2 osób. Wejścia do pokoi oznakowane są kontrastowymi tabliczkami. W budynku nie ma oznaczeń brajlowskich.

Budynek nr 2 - szkoła

Do budynku prowadzą dwa wejścia przy czym jedno prowadzi do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Wejście do Poradni posiada 3-stopniowe schody i podjazd z poręczami po obu stronach. Wejście do szkoły znajduje się na parterze, bez progów i schodów. Możliwe jest także wejście do szkoły przez budynek szkolny nr 3. Budynek zlokalizowany jest na trzech poziomach (parter, piętro i nieużytkowe poddasze) połączonych ze sobą drewnianą klatką schodową. Schody  znajdują się po prawej stronie od wejścia. Budynek na poziomie parteru i piętra połączony jest z budynkiem nr 3. Z wejścia głównego można dostać się do toalety, niedostosowanej dla osób niepełnosprawnych.

Korytarze na parterze i piętrze są wąskie. Wejścia do pokoi oznakowane są kontrastowymi tabliczkami. W budynku nie ma oznaczeń brajlowskich.

Budynek nr 3 – administracja Ośrodka, szkoła – wejście dla uczniów, pracowników, rodziców uczniów i petentów

Do budynku prowadzi jedno wejście, które znajduje się na parterze, bez progów i schodów. Możliwe jest także wejście przez budynek szkolny nr 2. Budynek zlokalizowany jest na trzech poziomach (parter, piętro i nieużytkowe poddasze) połączonych ze sobą schodami. Budynek na poziomie parteru i I piętra połączony jest z budynkiem szkolnym nr 2. Z wejścia głównego można dostać się do toalety, niedostosowanej dla osób niepełnosprawnych. 

Wejście nie jest wyposażone w drzwi automatycznie otwierane. Hol wejściowy jest przestronny, jasny, bez oznakowania dotykowego na posadzce. Sekretariat (pomieszczenie do obsługi petentów) znajduje się na lewo od wejścia. Posiada niską ladę. Petenci obsługiwani są wyłącznie na parterze. Schody w holu głównym znajdują się po prawej stronie od wejścia i  prowadzą na piętro i strych. Budynek na poziomie parteru i I piętra połączony jest z budynkiem szkolnym nr 2. Schody służą wyłącznie dla uczniów i pracowników szkoły oraz za zgodą wyznaczonych pracowników szkoły dla rodziców. Na parterze na przeciw sekretariatu znajdują pokoje biurowe oraz toaleta nieprzystosowana dla osób niepełnosprawnych.

Korytarze na parterze i piętrze są wąskie. Wydzielone oszklonymi przeciwpożarowymi drzwiami. Wejścia do pokoi oznakowane są tabliczkami. W budynku nie ma oznaczeń brajlowskich.

Oficyna Zachodnia składa się z budynków:

Budynek nr 5 – kuchnia i stołówka szkolna

Do budynku prowadzi jedno wejście, które znajduje się w szczycie budynku na parterze bez schodów, ale z wysokim progiem. Na drzwiach zamontowany jest dzwonek. Możliwe jest także wejście od strony budynku nr 6 dwoma wejściami (głównym i od strony boiska). Budynek kuchni  zlokalizowany jest  na trzech poziomach (parter, piętro i poddasze) połączonych ze sobą schodami, które łączą kondygnacje w pionie. Schody znajdują się po lewej stronie od wejścia. Na poddaszu znajduje się archiwum. Z głównego wejścia nie można dostać się do toalety.

Korytarze na parterze i piętrze są wąskie. W budynku nie ma oznaczeń brajlowskich.

Budynek nr 6  - internat, przedszkole

Do budynku prowadzą dwa wejścia. Wejście główne do budynku znajduje się na parterze, bez schodów. Wejście tylne od strony boiska posiada próg. Budynek internatu zlokalizowany jest  na trzech poziomach (parter, piętro i nieużytkowe poddasze) połączonych ze sobą schodami. Schody znajdują się po prawej stronie od wejścia głównego. Na parterze po prawej stronie znajdują się pomieszczenia oddziału przedszkolnego, a po lewej internat i stołówka szkolna. Na piętrze po obu stronach internat. Z wejścia głównego można dostać się do toalety, dostosowanej dla osób niepełnosprawnych.

Korytarze na parterze i piętrze są wąskie. W budynku nie ma oznaczeń brajlowskich.

Budynek nr 7 – gabinet pielęgniarek, stomatologa, Warsztaty Terapii Zajęciowej, schronisko młodzieżowe

Do budynku prowadzi jedno wejście główne, które znajduje się na parterze bez schodów przy drzwiach wejściowych, ale ze stopniem w holu praz wejście boczne od strony boiska. Budynek zlokalizowany jest  na trzech poziomach (parter, piętro i użytkowe poddasze) połączonych ze sobą schodami. Na parterze znajdują się pomieszczenia higieny szkolnej i stomatologa, a w dalszej części pokoje Schroniska Młodzieżowego. Na poddaszu pomieszczenia Warsztatów Terapii Zajęciowej. Z wejścia można dostać się do toalety, niedostosowanej dla osób niepełnosprawnych. 

Korytarze na parterze i piętrze są wąskie. W budynku nie ma oznaczeń brajlowskich.

Budynek nr 8  - internat

Do budynku prowadzą dwa wejścia. Wejście główne do budynku znajduje się na parterze, bez schodów. Wejście tylne od boiska posiada próg. Budynek  zlokalizowany jest  na trzech poziomach (parter, piętro i nieużytkowe poddasze) połączonych ze sobą schodami. Schody usytuowane są po lewej stronie od wejścia. Na parterze znajduje się internat. Na piętrze internat i aula szkolna.

Korytarze na parterze i piętrach są szerokie umożliwiające wyminięcie się 2 osób. W budynku nie ma oznaczeń brajlowskich.

Budynek nr 9 – sala gimnastyczna

Do budynku prowadzi jedno wejście, które znajduje się parterze, bez schodów przy drzwiach wejściowych, ale z 2 stopniami i kolejnymi drzwiami wejściowymi do holu. Budynek sali gimnastycznej zlokalizowany jest  na dwóch poziomach (parter i piętro) połączonych ze sobą schodami. Klatka schodowa umieszczona jest po lewej stronie od wejścia. Z wejścia głównego można dostać się do toalety, niedostosowanej dla osób niepełnosprawnych.

Korytarze na parterze i piętrach są szerokie umożliwiające wyminięcie się 2 osób. W budynku nie ma oznaczeń brajlowskich.

Budynek nr 10 – Specjalistyczna Poradnia Rehabilitacji Słuchu i Mowy

Do budynku można bezpośrednio dojechać.  Prowadzi do niego jedno wejście, które znajduje się na parterze bez schodów. Drzwi wejściowe w kolorze kontrastowym, szerokie. Pomieszczenia budynku zlokalizowane są  na dwóch kondygnacjach. Z wejścia można dostać się do wyłącznie na parter. Toalety niedostosowane są dla osób niepełnosprawnych. 

W zakresie dostępności architektonicznej:

- przestrzenie komunikacyjne budynków wolne od barier poziomych (komunikacja pozioma – korytarze na jednym poziomie). Budynki częściowo są przystosowane do korzystania przez osoby niepełnosprawne tylko w części parteru (z wyjątkiem budynku nr. 5, 7),

- do budynków w razie potrzeby można bezpośrednio podjechać.

- na terenie ośrodka znajduje parking,

- rampy podjazdowe w budynku nr 1 i  2

- zapewnienie przez kierownika gospodarczego oraz sekretarza szkoły informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku w sposób głosowy,

- na teren budynków obu oficyn można wejść z psem asystującym oraz psem przewodnikiem,

- w budynkach oznaczono drogi pożarowe.

Dostępność informacyjno-komunikacyjna:

Istnieje możliwość obsługi osób słabosłyszących/niesłyszących w języku migowym. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy  zatrudnia pracowników, którzy posługują się językiem migowym.

W przypadku niemożności dotarcia interesanta do właściwego pomieszczenia szkoły istnieje możliwość wydelegowania pracownika merytorycznego na parter i obsługę interesanta w dogodny dla niego sposób.

Utrudnienia:

Budynki nie są wyposażone w windy.

Brak poręczy po obu stronach klatek schodowych.

Toalety nie są dostosowane dla osób niepełnosprawnych.

Zbyt wąskie  korytarze w części budynków.

Brak oznaczonego miejsca parkingowego dla osób niepełnosprawnych.

 

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ZAŁĄCZNIKI:

Zarządzenie w sprawie wyznaczenia Koordynatora do spraw dostępności

Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami

 

Raporty o stanie zapewnienia dostępności podmiotu publicznego:

BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA DLA MŁODZIEŻY SŁABOSŁYSZĄCEJ I NIESŁYSZĄCEJ Regon 38104956000000

BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA SPECJALNA Regon 00103822300000

LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE SPECJALNE DLA MŁODZIEŻY SŁABOSŁYSZĄCEJ I NIESŁYSZĄCEJ Regon 41153093200000

SEZONOWE SZKOLNE - SCHRONISKO MŁODZIEŻOWE Regon 30037349900000

SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY IM.FRANCISZKA RATAJCZAKA W RYDZYNIE Regon 00023021400000

SZKOŁA PODSTAWOWA SPECJALNA DLA DZIECI SŁABOSŁYSZĄCYCH I NIESŁYSZĄCYCH Regon 41149376300000

SZKOŁA PODSTAWOWA SPECJALNA Regon 00103823000000

SZKOŁA POLICEALNA SPECJALNA DLA SŁABOSŁYSZĄCYCH I NIESŁYSZĄCYCH Regon 30034667000000

SZKOŁA SPECJALNA PRZYSPOSABIAJĄCA DO PRACY Regon 30064146800000